top of page
חיפוש

אמונות ליבה והשפעתן על הרווחה הרגשית בטיפול CBT

עודכן: 14 באוג׳ 2023




רקע

בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), אמונות הליבה משמשות כבסיס שעליו נבנות המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו. האמונות המושרשות הללו מעצבות את התפיסות שלנו לגבי עצמנו, אחרים והעולם הסובב אותנו, ומשפיעות באופן משמעותי על הרווחה הרגשית שלנו. הכרה והתייחסות לאמונות הליבה הללו היא היבט מרכזי של CBT, המנחה אנשים לקראת טרנספורמציה חיובית וצמיחה רגשית.


אמונות ליבה הן הרעיונות הבסיסיים שאנו מחזיקים על עצמנו ועל העולם. הם כמו העדשות שדרכן אנו מפרשים את אירועי החיים. אמונות אלו נוצרות לעיתים קרובות במהלך הילדות וההתבגרות, שכן אלו תקופות של התפתחות קוגניטיבית ורגשית משמעותית. האינטראקציות שלנו עם משפחה, ועמיתים מעצבות את האמונות שלנו. חוויות מוקדמות, שבחים, ביקורת ואינטראקציות חברתיות משפיעות על האופן שבו אנו רואים את עצמנו, אחרים ואת העולם. אמונות אלו יכולות להשתרש עמוק ולהנחות את המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו לאורך חיינו. אמונות ליבה אינן חייבות להיות שליליות הן בהחלט יכולות להיות חיוביות ויעילות.


קטגוריות

אמונות הליבה מתחלקות לקטגוריות כמו ערך עצמי, שליטה, בטיחות ואמון.


דוגמאות לאמונות ליבה לא יעילות:

ערך עצמי: "אני לא מספיק טוב כדי להצליח".

שליטה: "אני חייב תמיד להיות בשליטה, אחרת דברים יתפרקו".

בטיחות: "העולם הוא מקום מסוכן, ואני לא בטוח".

אמון: "אנשים תמיד יאכזבו אותי, אז עדיף לא לסמוך על אף אחד".


דוגמאות לאמונות ליבה יעילות:

ערך עצמי: "אני ראוי לאהבה ולכבוד בדיוק כפי שאני."

שליטה: "יש לי יכולת להסתגל לאתגרים ולמצוא פתרונות".

בטיחות: "העולם יכול להיות בלתי צפוי, אבל אני מסוגל להתמודד עם כל מה שיקרה בדרכי".

אמון: "אנשים בדרך כלל טובים, ובניית קשרים מעשירה את חיי".


טיפול באמונות ליבה לא יעילות ב-CBT:

ב-CBT, תהליך ההתייחסות לאמונות ליבה לא יעילות כולל מספר שלבים. ראשית, הכרה באמונות אלו והבנת מקורותיהן היא חיונית. לאחר מכן, מטפלים עוזרים לאנשים לזהות ראיות התומכות או סותרות את האמונות הללו, ומעודדים פרספקטיבה מאוזנת. טכניקות לשינוי מבנה קוגניטיבי מאתגרות אמונות מעוותות על ידי מתן נקודות מבט אלטרנטיביות ומציאותיות יותר. ברמה ההתנהגותית, ניתן להשתמש בטיפול בחשיפה כדי לבדוק את תקפותן של אמונות אלו במצבים אמיתיים.


אתגר קוגניטיבי והתנהגותי של אמונות הליבה.

אתגור אמונות הליבה כרוכה בהתייחסות אליהן הן ברמה הקוגניטיבית והן ברמה ההתנהגותית. ברמה הקוגניטיבית, מטפלים עוזרים לאנשים להטיל ספק במידת הדיוק והתועלת של אמונות אלו, ומעודדים חלופות מאוזנות יותר. לדוגמא: בחינת סיבות לביטול תוכניות של חבר מלבד ההנחה שהוא לא רוצה להיות בסביבתי.

ברמה ההתנהגותית, ניסויי חשיפה והתנהגות מספקים הזדמנויות לבחון את תקפותן של אמונות אלו במצבים אמיתיים, מה שמוביל לשינוי הדרגתי בתפיסות והתנהגויות. לדוגמא: מישהו שמאמין ש"אני לא יכול להתמודד עם ביקורת" עשוי להתנסות בקבלת משוב בונה כדי לערער על תקיפות האמונה שלו ולראות שלמרות הביקורת "העולם לא מתמוטט!"


דוגמה למקרה: התגברות על חרדה חברתית:

שרה מתמודדת עם חרדה חברתית. בשיח עם המטפל צפה לה אמונת ליבה שלילית, שרה האמינה שהיא בלתי חביבה מטבעה. שרה הבינה שאמונת הליבה אינה משרתת אותה ואף גורמת לה "הפסדים" במיוחד בתחום התקשורת הבין אישית.


אתגור אמונת הליבה:

ביחד עם המטפל שלה, שרה בחנה ראיות בעד ונגד אמונתה. היא ציינה פעמים שאנשים כן נהנו מחברתה. אמונת הליבה החלה להתערער...

הבניה קוגנטיבית חדשה:

שרה ניסחה מחדש את אמונתה: החליפה את האמונה :"אני בלתי חביבה", באמונה: "יש לי תכונות שאחרים מעריכים". אמונת הליבה החדשה נסכה בה בטחון ואומץ לנסות להשתלב חברתית.

חשיפה:

שרה השתלבה בהדרגה בסיטואציות חברתיות, והבינה שאינטראקציות אינן מאתגרות באותה רמה גבוהה כפי שחשבה. לאט לאט שרה פיתחה יכולת חברתית מרשימה.


לסיכום, לאמונות הליבה השפעה רבה על הרווחה הרגשית שלנו, אך הן אינן חקוקות בסלע. באמצעות הטכניקות השיטתיות של CBT, אנשים יכולים לזהות, לאתגר, ובסופו של דבר לשנות את האמונות הללו, מה שמוביל לשינויים חיוביים במחשבות, רגשות והתנהגויות. זהו מסע לעבר גילוי עצמי, העצמה וחוסן רגשי משופר.


20 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page